Äntligen vår!



(lidköping, vänern)


Hej!

Länge sen jag skrev, men det ska det bli ändring på. 
 Nu börjar värmen komma härligt, tycker alla utom zevs.
 Han börjar bli slö nu när det blir varmt, vill hellst lägga sig i skuggan när vi tränar.
 Så nu får jag börja träna på tidiga mornar och sena kvällar ist,
 
Jag läste ett tips ur "aktivera din hund" att om man har en hund som gillar att jaga vilt så kan man gå ut i gryning och skymming och sitta lugnt och titta på djuren, det har jag aldrig tänkt på, då kanske hunden lär sig att man ska titta inte jaga, jag är lite tveksam men är tvugen att testa iaf.

Vi ju i eriksberg och där är mycket trafik och lite skog men rådjur det har vi ;) så varje morgon går vi igenom parken och vid en bänk där går rådjuren inte mer än 10 meter ifrån och äter.
Till min förvåning satt BÅDA hundarna bara där och tittade.
 Zevs har stenkoll på dom så fort dom rör sig blir det intressant, det är jätte bra träning att hundarna ska vara lugna och bara titta, men jag tvivlar på att Zevs slutar jaga rådjur.  

 Tiivo är föresten jätte duktig på att lyssna vid sånna här tillfällen, det är super kul :) 
 
 Vi åkte ut på landet igår med, jätte mysigt, vi hamnade mellan två hästhagar där jag la tiivo ner,
Och efter en stunds jobb så gick det bra och han var lugn trots alla nyfikna hästar som hade samlat sig runt honom.
Duktig hund!
Jag hoppas verkligen kunna valla med honom.
Men jag måste jobba mycket på passiviten det märks.
Han har lätt att bli uppstressad. 
Tar jag mig tid, så brukar det funka bra. 
Jag är ganska stressad av mig själv, så det är någon JAG måste jobba på haha. 
Det är väl igentligen där problemet ligger får jag erkänna. 

Nu ska jag väcka jacob, sen blir det en tur ut på landet igen, tänkte leta upp en fårhage denna gång och träna passivetet. 

Sen är det möte ikväll med jobbet, schemat för sommarn ska va klart, så nu snart kan man boka in lite sommaraktiviteter, kanske en resa, Melkevoll Bretun i Norge står högst upp på listan :)
 
Hej hopp!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jobbigt när dom e så intresserade av vilt.

Tiiva var lös en gång och sprang rakt på ett rådjur, sen dess har hon blviti helt tokig med sånt... hoppas iallafall att vi kan få bort det för nu är hon hopplös.



Vad kul att ni vill testa valla med Tiivo =)

Det kommer han säkert gilla !

2010-04-19 @ 18:37:41
URL: http://www.raika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0